İzmir ve çevresinde melâmîlik Malamatiyya in and around İzmir

ÖZETBu çalışma İzmir ve çevresindeki melâmîlik anlayışını, İzmir’deki günümüz şahsiyetlerini ve günümüz ile ilk iki dönem melâmet düşüncesinin benzer ve farklı yönlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Melâmîlik, iyi davranışları açıklamaktan ziyade, kötü davranışları ortadan kaldırmayı ifade etmektedir. Melâmetin düşünce tarzının temelinde riya, kendini beğenme ve kibir gibi kötü hasletlerden sakınma bulunmaktadır. Bu özellikleri ile melâmîler halleri, davranışları, sözleri ve anlayışlarıyla dış görünüşlerinden iç halleri belli olmayan bir zümredir. Toplum içerisinde kılık-kıyafet ve görünüşle ayırt edinmemeyi anlayışlarının esası olarak belirlemişlerdir. Melâmîlik üç dönemde ele alınan bir anlayış/meşrep/tarikattır. İlk dönem melâmiliği Nîşâbur’da yaşayan Hamdûn Kassâr ve arkadaşlarının oluşturduğu Melâmiyye-i Kassâriyye, ikinci dönem Hacı Bayrâm-ı Velî’nin halifelerinden Dede Ömer Sikkînî ile oluşan Melâmiyye-i Bayrâmiyye, üçüncü dönem ise Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî ile başlayıp günümüzde de devam eden Melâmiyye-i Nûriyye’dir.ABSTRACTThis study aims to research the understanding of melâmet in Izmir and its surroundings, today's melâmî personalities in Izmir, and similar and different aspects of today's and the first two periods' melâmet thought.Melâmî culture expresses the elimination of bad behavior rather than explaining the good. The basis of melâmet is the avoidance of bad traits such as hypocrisy, self-conceit, and arrogance. With these characteristics, the melâmîs are a group whose inner states cannot be known from their outer appearances with their attitudes, behaviors, words, and thoughts. As the basis of their understanding, they have determined not to be distinguished by their dressings and appearance in society.Melâmî culture is an understanding/discretion/tariqa that is dealt with in three periods. The first period was Melâmiyye-i Kassâriyye, which was formed by Hamdun Kassar and his friends who used to live in Nishapur, the second-period Melâmiyye-i Bayrâmiyye, which was formed by Dede Ömer Sikkînî, one of the caliphs of Haci Bayram-ı Veli, and the third period, Melâmiyye-i Nûriyye, which continues today, began with Muhammed Nûru'l-Arabi.

Erişime Açık
Görüntülenme
11
24.10.2022 tarihinden bu yana
İndirme
1
24.10.2022 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
13 Haziran 2024 11:16
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
İzmir ve çevresinde melâmîlik Malamatiyya in and around İzmir
Eser Sahibi
(dc.contributor.author)
Yoldaş, Fatma Nur
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
Hamide Ulupınar
Yayıncı
(dc.publisher)
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Tür
(dc.type)
Yüksek Lisans
Açıklama
(dc.description)
viii, 96 sayfa
Açıklama
(dc.description)
29 cm. 1 CD
Özet
(dc.description.abstract)
ÖZETBu çalışma İzmir ve çevresindeki melâmîlik anlayışını, İzmir’deki günümüz şahsiyetlerini ve günümüz ile ilk iki dönem melâmet düşüncesinin benzer ve farklı yönlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Melâmîlik, iyi davranışları açıklamaktan ziyade, kötü davranışları ortadan kaldırmayı ifade etmektedir. Melâmetin düşünce tarzının temelinde riya, kendini beğenme ve kibir gibi kötü hasletlerden sakınma bulunmaktadır. Bu özellikleri ile melâmîler halleri, davranışları, sözleri ve anlayışlarıyla dış görünüşlerinden iç halleri belli olmayan bir zümredir. Toplum içerisinde kılık-kıyafet ve görünüşle ayırt edinmemeyi anlayışlarının esası olarak belirlemişlerdir. Melâmîlik üç dönemde ele alınan bir anlayış/meşrep/tarikattır. İlk dönem melâmiliği Nîşâbur’da yaşayan Hamdûn Kassâr ve arkadaşlarının oluşturduğu Melâmiyye-i Kassâriyye, ikinci dönem Hacı Bayrâm-ı Velî’nin halifelerinden Dede Ömer Sikkînî ile oluşan Melâmiyye-i Bayrâmiyye, üçüncü dönem ise Seyyid Muhammed Nûru’l-Arabî ile başlayıp günümüzde de devam eden Melâmiyye-i Nûriyye’dir.ABSTRACTThis study aims to research the understanding of melâmet in Izmir and its surroundings, today's melâmî personalities in Izmir, and similar and different aspects of today's and the first two periods' melâmet thought.Melâmî culture expresses the elimination of bad behavior rather than explaining the good. The basis of melâmet is the avoidance of bad traits such as hypocrisy, self-conceit, and arrogance. With these characteristics, the melâmîs are a group whose inner states cannot be known from their outer appearances with their attitudes, behaviors, words, and thoughts. As the basis of their understanding, they have determined not to be distinguished by their dressings and appearance in society.Melâmî culture is an understanding/discretion/tariqa that is dealt with in three periods. The first period was Melâmiyye-i Kassâriyye, which was formed by Hamdun Kassar and his friends who used to live in Nishapur, the second-period Melâmiyye-i Bayrâmiyye, which was formed by Dede Ömer Sikkînî, one of the caliphs of Haci Bayram-ı Veli, and the third period, Melâmiyye-i Nûriyye, which continues today, began with Muhammed Nûru'l-Arabi.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
03.11.2022
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2022-11-03
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2022
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
İslam mezhepleri - Tarih
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Melâmîlik
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/11469/2967
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms