Son yıllarda, hibrit mil rulmanlarının (hidrostatik ve hidrodinamik özelliklerin birleşimi) turbomakine uygulamalarında önemi önemli ölçüde artmıştır. Bu, yüksek şaft hızları, ağır yük taşıma kapasitesi ve geniş bir sıcaklık aralığında çalışma yeteneklerinden kaynaklanmaktadır. Hidrostatik rulmanlar, sürtünme yüzeylerini ayırmak için basınçlı sıvı kullanırken, hidrodinamik rulmanlar, ayrımı sağlamak için gövde hareketine ve geometrisine dayanır. Hibrit rulmanlar ise her iki türün avantajlarını birleştirerek performansı artırır. Bu çalışmada, kendinden desteklenen yapıları vurgulayan ve katmanlı üretim teknikleri kullanılarak üretilmiş bir hibrit rulman üzerinde durulmuştur. Amaç, önemli derecede radyal ve eksenel yükleri taşıyabilen bir hidrostatik/hidrodinamik rulmanı araştırmak ve tasarlanan rulmanın performansını HAD simülasyonları kullanarak sayısal olarak analiz etmektir. Sabit durumlu 3D HAD simülasyonları, yatağın performansını değerlendirmek için gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, bir Deney Tasarımı (DOE) çalışması yapılmış ve ardından performans parametrelerini tahmin eden bir meta-model oluşturmak için doğrusal olmayan regresyon kullanılmıştır; sonuçlar iyi bir tahmin doğruluğunu göstermektedir. Deneysel bileşen için, bir silindirik rotor ile 300 mikron nominal boşlukta çeşitli dönüş hızlarında ve iki farklı viskozitede yapılan deneylerle bir journal hidrodinamik rulman test donanımı montajlanmıştır. Hem sayısal hem de deneysel çalışmalardan elde edilen bulgular, hibrit rulmanların turbomakine uygulamalarındaki performans ve uygulanabilirliği hakkında değerli bilgiler sağlamaktadır.
Eser Adı (dc.title) | Numerical and Experimental Investigation of High Speed Hydrostatic Journal Bearings for Small Gas Turbines |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Ahmet Yıldırım |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | Sercan Acarer |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Tür (dc.type) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Son yıllarda, hibrit mil rulmanlarının (hidrostatik ve hidrodinamik özelliklerin birleşimi) turbomakine uygulamalarında önemi önemli ölçüde artmıştır. Bu, yüksek şaft hızları, ağır yük taşıma kapasitesi ve geniş bir sıcaklık aralığında çalışma yeteneklerinden kaynaklanmaktadır. Hidrostatik rulmanlar, sürtünme yüzeylerini ayırmak için basınçlı sıvı kullanırken, hidrodinamik rulmanlar, ayrımı sağlamak için gövde hareketine ve geometrisine dayanır. Hibrit rulmanlar ise her iki türün avantajlarını birleştirerek performansı artırır. Bu çalışmada, kendinden desteklenen yapıları vurgulayan ve katmanlı üretim teknikleri kullanılarak üretilmiş bir hibrit rulman üzerinde durulmuştur. Amaç, önemli derecede radyal ve eksenel yükleri taşıyabilen bir hidrostatik/hidrodinamik rulmanı araştırmak ve tasarlanan rulmanın performansını HAD simülasyonları kullanarak sayısal olarak analiz etmektir. Sabit durumlu 3D HAD simülasyonları, yatağın performansını değerlendirmek için gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, bir Deney Tasarımı (DOE) çalışması yapılmış ve ardından performans parametrelerini tahmin eden bir meta-model oluşturmak için doğrusal olmayan regresyon kullanılmıştır; sonuçlar iyi bir tahmin doğruluğunu göstermektedir. Deneysel bileşen için, bir silindirik rotor ile 300 mikron nominal boşlukta çeşitli dönüş hızlarında ve iki farklı viskozitede yapılan deneylerle bir journal hidrodinamik rulman test donanımı montajlanmıştır. Hem sayısal hem de deneysel çalışmalardan elde edilen bulgular, hibrit rulmanların turbomakine uygulamalarındaki performans ve uygulanabilirliği hakkında değerli bilgiler sağlamaktadır. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2024-10-04 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2025-02-18 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2024 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | eng |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Hidrostatik Rulman |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Hibrit Rulman |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/4200 |