ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN KİŞİLERARASI İLİŞKİ BİÇİMİ VE SOSYAL-DUYGUSAL YETKİNLİK DÜZEYLERİ İLE PANDEMİ KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Giriş-Amaç: COVID-19 Pandemisi ile birlikte değişime uyum ve adaptasyon sağlamak için çabalamaktayız. Araştırma, üniversite hemşirelik öğrencilerinde bu sürece etki eden demografik veriler, Kişilerarası İlişki Biçimi ve Sosyal-Duygusal Yetkinlik düzeyinin Pandemi Kaygısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: İlişki arayıcı olarak tasarlanan çalışma verileri, etik kurul onayı alındıktan sonra bir üniversitede 2021-2022 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 349 hemşirelik lisans öğrencisinden toplanmıştır. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği (KİBÖ), Sosyal-Duygusal Yetkilik Ölçeği (SDYÖ) ve Pandemi Kaygısı Ölçeği (PKÖ) ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programında tanımlayıcı istatistikler (sayı-yüzde dağılımı) korelasyon ve lineer (ileri) analiz ile değerlendirilmiştir. Ayrıca ölçeklerin cronbach alpha güvenirlik değerleri, puan ortalamaları ve minimum-maksimum değerleri hesaplanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik lisans öğrencilerinin %72,2’si kadın, %27.8’i erkektir. %30.7’si 1. sınıf, %26.9’u 4. sınıf, %24.6’sı 3. sınıf, %17.8’i 2. sınıfta öğrencidir. Öğrencilerin %83.1’i COVID-19 geçirmediğini ve %16.9’u geçirdiğini belirtmiştir. %88.8’i COVID-19’u başkalarına bulaştırdığını düşünmemekte, %58.5’inin COVID-19 geçiren yakını olmamıştır. %72.8’inin kendisi ya da yakınları hastanede tedavi görmek durumunda kalmamış, %85.4’ü COVID-19 nedeniyle bir yakınını kaybetmemiştir. Pandemi kaygısının kız öğrencilerde ve yaş azaldıkça arttığı; sınıf düzeyi, öğrencilerin kendisinin COVID-19 geçirme durumu, COVID-19 geçiren bir yakınının olması, COVID-19’u bir başkasına bulaştırma düşüncesine sahip olma durumu, kendisinin veya yakınının COVID-19 nedeniyle hastanede tedavi olma durumu (somatik tepkiler alt boyutu hariç), Sosyal Duygusal Yetkinlikleri ve pandemi kaygısı arasında anlamlı düzeyde farklılık olmadığı saptanmıştır. vi Öğrenci hemşirelerin kişilerarası ilişki biçimleri ile pandemi kaygısının tüm alt boyutları ile arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç: Öğrenci hemşirelerin cinsiyeti, yaşı, kişilerarası ilişki boyutları (özellikle onay bağımlılık ve güven duyma alt boyutları), COVID 19 nedeniyle daha önce kendisi ya da bir yakınının hastanede yatarak tedavi olma öyküsünün olması pandemi kaygısını etkilemektedir.

Erişime Açık
Görüntülenme
4
20.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
20.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Nisan 2024 17:05
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
ÖĞRENCİ HEMŞİRELERİN KİŞİLERARASI İLİŞKİ BİÇİMİ VE SOSYAL-DUYGUSAL YETKİNLİK DÜZEYLERİ İLE PANDEMİ KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Eser Sahibi
(dc.contributor.author)
TUĞBA GÜNEŞ
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
Leyla BAYSAN ARABACI
Yayıncı
(dc.publisher)
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Tür
(dc.type)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Giriş-Amaç: COVID-19 Pandemisi ile birlikte değişime uyum ve adaptasyon sağlamak için çabalamaktayız. Araştırma, üniversite hemşirelik öğrencilerinde bu sürece etki eden demografik veriler, Kişilerarası İlişki Biçimi ve Sosyal-Duygusal Yetkinlik düzeyinin Pandemi Kaygısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: İlişki arayıcı olarak tasarlanan çalışma verileri, etik kurul onayı alındıktan sonra bir üniversitede 2021-2022 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 349 hemşirelik lisans öğrencisinden toplanmıştır. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği (KİBÖ), Sosyal-Duygusal Yetkilik Ölçeği (SDYÖ) ve Pandemi Kaygısı Ölçeği (PKÖ) ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programında tanımlayıcı istatistikler (sayı-yüzde dağılımı) korelasyon ve lineer (ileri) analiz ile değerlendirilmiştir. Ayrıca ölçeklerin cronbach alpha güvenirlik değerleri, puan ortalamaları ve minimum-maksimum değerleri hesaplanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik lisans öğrencilerinin %72,2’si kadın, %27.8’i erkektir. %30.7’si 1. sınıf, %26.9’u 4. sınıf, %24.6’sı 3. sınıf, %17.8’i 2. sınıfta öğrencidir. Öğrencilerin %83.1’i COVID-19 geçirmediğini ve %16.9’u geçirdiğini belirtmiştir. %88.8’i COVID-19’u başkalarına bulaştırdığını düşünmemekte, %58.5’inin COVID-19 geçiren yakını olmamıştır. %72.8’inin kendisi ya da yakınları hastanede tedavi görmek durumunda kalmamış, %85.4’ü COVID-19 nedeniyle bir yakınını kaybetmemiştir. Pandemi kaygısının kız öğrencilerde ve yaş azaldıkça arttığı; sınıf düzeyi, öğrencilerin kendisinin COVID-19 geçirme durumu, COVID-19 geçiren bir yakınının olması, COVID-19’u bir başkasına bulaştırma düşüncesine sahip olma durumu, kendisinin veya yakınının COVID-19 nedeniyle hastanede tedavi olma durumu (somatik tepkiler alt boyutu hariç), Sosyal Duygusal Yetkinlikleri ve pandemi kaygısı arasında anlamlı düzeyde farklılık olmadığı saptanmıştır. vi Öğrenci hemşirelerin kişilerarası ilişki biçimleri ile pandemi kaygısının tüm alt boyutları ile arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç: Öğrenci hemşirelerin cinsiyeti, yaşı, kişilerarası ilişki boyutları (özellikle onay bağımlılık ve güven duyma alt boyutları), COVID 19 nedeniyle daha önce kendisi ya da bir yakınının hastanede yatarak tedavi olma öyküsünün olması pandemi kaygısını etkilemektedir.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2024-03-20
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2023-10-01
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2023
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Hemşirelik öğrencisi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Kişilerarası ilişki biçimi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sosyal duygusal yetkinlik
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Pandemi - Kaygı
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/11469/3991
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms