AİLE OLGUSU BAĞLAMINDA TOLGA KARAÇELİK SİNEMASI

  • Eser Sahibi Mehmet Yiğit ÇEKİLMEZ
  • Tez Danışmanı Nazım ANKARALIGİL
  • Tür Yüksek Lisans
  • Yayın Tarihi 2023
  • Yayıncı İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Tek Biçim Adres https://hdl.handle.net/11469/3810
  • Konu Başlıkları Türk Sineması
    Sinema
    Aile

Aile, ilk toplulukların ortaya çıkmasıyla birlikte varlık kazanan, önemini hiç yitirmeyen ve günümüzde dahi toplumların istikrarının ve sürekliliğin sağlanmasında önemli rol oynayan kurumların başında gelmektedir. Aile, ortaya çıkışından günümüze kadar olan süreçte birçok sanat dalı tarafından ele alınan bir olgu olmuştur. Bunun nedeni ise ailenin toplumu oluşturan ve toplumsal yapıyı en iyi şekilde yansıtan temel bir birim olma özelliğinden ileri gelmektedir. Sanatçılar, kendi iç dünyalarını yansıtacak şekilde bireysel sanat eserleri ortaya koymalarının yanı sıra, içinde bulundukları toplumun yapısı ve özelliklerini yansıtan, toplumdaki sorunları ortaya koyan ve kimi zaman da çözümüne katkı sağlayan toplumsal içerikli eserler de üretmektedirler. Aile olgusu da hem bireysel hem de toplumsal yönüyle doğrudan insanı ilgilendiren yapısı nedeniyle sanatçıların eserlerinde ele aldığı en temel konulardan birisi olmuştur. Günümüz görsel kültürü ve enformasyon toplumu içinde aile olgusunu ele alan sanat dallarının başında ise sinemanın geldiği söylenebilir. Günümüz Türk Sinemasında da özellikle ana akım dışı yönetmenlerin aile olgusunu sıklıkla ele aldıkları görülebilir. Söz konusu yönetmenler içinde yer alan Tolga Karaçelik’in ise hem senaryolarını yazdığı hem de yönetmenliğini üstlendiği uzun metraj filmleri ile gerek anlatı gerekse sinema dili açısından aile ve sinema ilişkisine özel bir katkı yaptığı söylenebilir. Bu çalışmada yönetmen Tolga Karaçelik’in Gişe Memuru (2010), Sarmaşık (2015) ve Kelebekler (2018) isimli uzun metraj filmleri içerik analizi yöntemiyle, nitel gözlem protokolü oluşturularak aile olgusu bağlamında incelenmiştir. Çalışmada Tolga Karaçelik’in kısa filmleri ve dizileri kapsam dışında tutulmuştur. Bunun nedeni ise kısa filmlerin ve dizilerin anlatı yapılarının, yapım amaçlarının farklı olmasıdır. Çalışma kapsamında Tolga Karaçelik’in uzun metrajlı filmleri içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek yönetmenin sinemasında aile olgusuna dair bulgulara ulaşmak ve bu olgunun yönetmen tarafından film diline ne şekilde yansıtıldığını ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır.

Erişime Açık
Görüntülenme
3
02.11.2023 tarihinden bu yana
İndirme
1
02.11.2023 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Nisan 2024 17:05
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
AİLE OLGUSU BAĞLAMINDA TOLGA KARAÇELİK SİNEMASI
Eser Sahibi
(dc.contributor.author)
Mehmet Yiğit ÇEKİLMEZ
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
Nazım ANKARALIGİL
Yayıncı
(dc.publisher)
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Tür
(dc.type)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
Aile, ilk toplulukların ortaya çıkmasıyla birlikte varlık kazanan, önemini hiç yitirmeyen ve günümüzde dahi toplumların istikrarının ve sürekliliğin sağlanmasında önemli rol oynayan kurumların başında gelmektedir. Aile, ortaya çıkışından günümüze kadar olan süreçte birçok sanat dalı tarafından ele alınan bir olgu olmuştur. Bunun nedeni ise ailenin toplumu oluşturan ve toplumsal yapıyı en iyi şekilde yansıtan temel bir birim olma özelliğinden ileri gelmektedir. Sanatçılar, kendi iç dünyalarını yansıtacak şekilde bireysel sanat eserleri ortaya koymalarının yanı sıra, içinde bulundukları toplumun yapısı ve özelliklerini yansıtan, toplumdaki sorunları ortaya koyan ve kimi zaman da çözümüne katkı sağlayan toplumsal içerikli eserler de üretmektedirler. Aile olgusu da hem bireysel hem de toplumsal yönüyle doğrudan insanı ilgilendiren yapısı nedeniyle sanatçıların eserlerinde ele aldığı en temel konulardan birisi olmuştur. Günümüz görsel kültürü ve enformasyon toplumu içinde aile olgusunu ele alan sanat dallarının başında ise sinemanın geldiği söylenebilir. Günümüz Türk Sinemasında da özellikle ana akım dışı yönetmenlerin aile olgusunu sıklıkla ele aldıkları görülebilir. Söz konusu yönetmenler içinde yer alan Tolga Karaçelik’in ise hem senaryolarını yazdığı hem de yönetmenliğini üstlendiği uzun metraj filmleri ile gerek anlatı gerekse sinema dili açısından aile ve sinema ilişkisine özel bir katkı yaptığı söylenebilir. Bu çalışmada yönetmen Tolga Karaçelik’in Gişe Memuru (2010), Sarmaşık (2015) ve Kelebekler (2018) isimli uzun metraj filmleri içerik analizi yöntemiyle, nitel gözlem protokolü oluşturularak aile olgusu bağlamında incelenmiştir. Çalışmada Tolga Karaçelik’in kısa filmleri ve dizileri kapsam dışında tutulmuştur. Bunun nedeni ise kısa filmlerin ve dizilerin anlatı yapılarının, yapım amaçlarının farklı olmasıdır. Çalışma kapsamında Tolga Karaçelik’in uzun metrajlı filmleri içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek yönetmenin sinemasında aile olgusuna dair bulgulara ulaşmak ve bu olgunun yönetmen tarafından film diline ne şekilde yansıtıldığını ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
2023-11-02
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2023-11-02
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2023
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Türk Sineması
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sinema
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Aile
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/11469/3810
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms