Amaç: Bu ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma, İzmir’de bir ilköğretim okulunda eğitim gören 7-9 yaşlarındaki, Beden Kütle İndeksi (BKİ; kg/m2) ≥85. persentil olan çocuklara yönelik planlanan oyun destekli beslenme eğitimi programının etkinliğinin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Gereç-Yöntem: Araştırma BKİ ≥85. persentil olan, beslenme eğitimine katılmaya gönüllü ve ailesi izin veren, zihinsel engeli bulunmayan öğrencilerle (n=26) gerçekleştirilmiştir. Toplam sekiz hafta boyunca, haftanın iki günü (Çarşamba-Perşembe) okul sonrası 12.50-13.30 saatleri arasında beslenme eğitimi programı uygulanmıştır. Eğitimler her teorik eğitim haftası sonrasında oyunlarla pekiştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Beslenme Davranışlarını Belirleme Formu”, “Beslenme Bilgi Düzeyi Belirleme Formu”, “Özetkililik-Yeterlik Ölçeği-Çocuk Formu”, “3 günlük Bireysel Besin Tüketim Kaydı Formu” ve “Antropometrik Ölçüm İzlem Formu” kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında analiz edilmiş, p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %53,8’i kız, yaş ortalamaları 7,93±0,34 yıldır. Çalışma sonrasında öğrencilerin bazı beslenme davranışlarında (televizyon-bilgisayar başında besin tüketimi, öğün atlama durumu) iyileşmeler görülmüştür. Vücut ağırlığı, BKİ persentili, vücut yağ oranı çalışma sonunda anlamlı artış göstermiştir (p<0,05). Özetkililik-yeterlilik düzeyleri, beslenme bilgi puanları, enerjibesin ögesi alımları değişmemiştir. Enerjinin proteinden sağlanan oranı düşmüştür (p<0,035). Sonuç: Beslenme eğitimi programının aile ve okul çevresini içine alan, fiziksel aktivite eğitimiyle birlikte uzun soluklu, sürdürülebilir programlar çerçevesinde yürütülmesi düşünülmekte, bu fırsatlarına sahip olan okul yönetimlerinin, okul sağlığı hemşireleri ve beslenme uzmanları ile iş birliği içinde olması önerilmektedir.
Eser Adı (dc.title) | İlkokul Öğrencilerinde Ağırlık Yönetiminde Oyun Destekli Beslenme Eğitimi Programının Etkinliği |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | DİLEK ONGAN |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | GÜLÇİN UYANIK |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | MEDİNE ÇALIŞKAN YILMAZ |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | GAMZE KUNDAKÇI |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | CANAN BURCU GEZGİNCİ |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | CÜNEYT BUHARALIOĞLU |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi |
Tür (dc.type) | Makale |
Özet (dc.description.abstract) | Amaç: Bu ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma, İzmir’de bir ilköğretim okulunda eğitim gören 7-9 yaşlarındaki, Beden Kütle İndeksi (BKİ; kg/m2) ≥85. persentil olan çocuklara yönelik planlanan oyun destekli beslenme eğitimi programının etkinliğinin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Gereç-Yöntem: Araştırma BKİ ≥85. persentil olan, beslenme eğitimine katılmaya gönüllü ve ailesi izin veren, zihinsel engeli bulunmayan öğrencilerle (n=26) gerçekleştirilmiştir. Toplam sekiz hafta boyunca, haftanın iki günü (Çarşamba-Perşembe) okul sonrası 12.50-13.30 saatleri arasında beslenme eğitimi programı uygulanmıştır. Eğitimler her teorik eğitim haftası sonrasında oyunlarla pekiştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Beslenme Davranışlarını Belirleme Formu”, “Beslenme Bilgi Düzeyi Belirleme Formu”, “Özetkililik-Yeterlik Ölçeği-Çocuk Formu”, “3 günlük Bireysel Besin Tüketim Kaydı Formu” ve “Antropometrik Ölçüm İzlem Formu” kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programında analiz edilmiş, p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %53,8’i kız, yaş ortalamaları 7,93±0,34 yıldır. Çalışma sonrasında öğrencilerin bazı beslenme davranışlarında (televizyon-bilgisayar başında besin tüketimi, öğün atlama durumu) iyileşmeler görülmüştür. Vücut ağırlığı, BKİ persentili, vücut yağ oranı çalışma sonunda anlamlı artış göstermiştir (p<0,05). Özetkililik-yeterlilik düzeyleri, beslenme bilgi puanları, enerjibesin ögesi alımları değişmemiştir. Enerjinin proteinden sağlanan oranı düşmüştür (p<0,035). Sonuç: Beslenme eğitimi programının aile ve okul çevresini içine alan, fiziksel aktivite eğitimiyle birlikte uzun soluklu, sürdürülebilir programlar çerçevesinde yürütülmesi düşünülmekte, bu fırsatlarına sahip olan okul yönetimlerinin, okul sağlığı hemşireleri ve beslenme uzmanları ile iş birliği içinde olması önerilmektedir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-08-30 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2023-08-30 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Çocukluk çağı obezitesi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Obezite yönetimi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sağlık eğitimi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Okullar |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sağlık |
Atıf için Künye (dc.identifier.citation) | Ongan, D. , Uyanık, G. , Ağartıoğlu Kundakçı, G. , Yılmaz, M. , Buharalıoğlu, C. & Aslan, C. B. (2023). İlkokul Öğrencilerinde Ağırlık Yönetiminde Oyun Destekli Beslenme Eğitimi Programının Etkinliği . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi , 8 (1) , 145-153 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/75682/1198796 |
Alternatif Yayın Başlığı (dc.title.alternative) | The Effectiveness of Game Supported Nutrition Education Program in Weight Management in Primary School Students |
ISSN (dc.identifier.issn) | 2458-9799 |
Yayının ilk sayfa sayısı (dc.identifier.startpage) | 145 |
Yayının son sayfa sayısı (dc.identifier.endpage) | 153 |
Dergi Adı (dc.relation.journal) | İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi |
Dergi Sayısı (dc.identifier.issue) | 1 |
Dergi Cilt (dc.identifier.volume) | 8 |
Haklar (dc.rights) | Open access |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/3671 |