Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin stres düzeylerinin iş hayatında ve özel hayatlarına olan etkisini belirlemek ve incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak İzmir ilinde yaşayan 23 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucu elde edilen veriler tematik analiz tekniği ile analiz edilmiş, ulaşılan bulgular fenomenolojik yaklaşımla sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin mesleklerinde en çok karşı karşıya kaldıkları stres faktörleri öğrenci, veli ve idare kaynaklı, okul ve çevre olanaklarının yetersiz olması, öğrencilerin ilgisizliği, psikolojik, sözel ve fiziksel zorbalığa maruz kalmaları, yoğun iş ve şikâyetler, ekonomik sebepler ve diğer şartlar olarak bulunmuştur. Öğretmenleri en çok etkileyen stres faktörlerinin katılımcı velilerin ve öğrencilerin olumsuz davranışları, idare ve amir baskısı, psikolojik, sözel ve fiziksel zorbalığa maruz kalmaları, yoğun iş ve şikâyetler ve ekonomik sebepler olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleğinden kaynaklı yaşadığı stresin performanslarını olumsuz olarak etkilediği, iş arkadaşlarıyla ilişkilerini olumsuz olarak etkilediği, yöneticiler, öğrenci ve veriler ile olan ilişkilerini olumsuz olarak etkilediği, etkilediği anlaşılmıştır. Ek olarak, evli olanlar öğretmenlerin özel hayatının, birlikte yaşadığı diğer kişilerle ve arkadaşları ile ilişkilerini, hobi ve kişisel gelişim için ayırdığı zamanı, psikolojik ve fiziksel sağlıklarını olumsuz olarak etkilendiği görülmektedir.
Eser Adı (dc.title) | Öğretmenlerde İş Stresinin Profesyonel ve Özel Yaşama Etkisi |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Sevtap Zorlu |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | Burcu GÜLER |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Tür (dc.type) | Diğer |
Açıklama (dc.description) | Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi |
Özet (dc.description.abstract) | Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin stres düzeylerinin iş hayatında ve özel hayatlarına olan etkisini belirlemek ve incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak İzmir ilinde yaşayan 23 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucu elde edilen veriler tematik analiz tekniği ile analiz edilmiş, ulaşılan bulgular fenomenolojik yaklaşımla sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin mesleklerinde en çok karşı karşıya kaldıkları stres faktörleri öğrenci, veli ve idare kaynaklı, okul ve çevre olanaklarının yetersiz olması, öğrencilerin ilgisizliği, psikolojik, sözel ve fiziksel zorbalığa maruz kalmaları, yoğun iş ve şikâyetler, ekonomik sebepler ve diğer şartlar olarak bulunmuştur. Öğretmenleri en çok etkileyen stres faktörlerinin katılımcı velilerin ve öğrencilerin olumsuz davranışları, idare ve amir baskısı, psikolojik, sözel ve fiziksel zorbalığa maruz kalmaları, yoğun iş ve şikâyetler ve ekonomik sebepler olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin mesleğinden kaynaklı yaşadığı stresin performanslarını olumsuz olarak etkilediği, iş arkadaşlarıyla ilişkilerini olumsuz olarak etkilediği, yöneticiler, öğrenci ve veriler ile olan ilişkilerini olumsuz olarak etkilediği, etkilediği anlaşılmıştır. Ek olarak, evli olanlar öğretmenlerin özel hayatının, birlikte yaşadığı diğer kişilerle ve arkadaşları ile ilişkilerini, hobi ve kişisel gelişim için ayırdığı zamanı, psikolojik ve fiziksel sağlıklarını olumsuz olarak etkilendiği görülmektedir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-08-17 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2023-08-17 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/3547 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İş stresi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Profesyonel yaşam |