Tasavvuf, zamanla kendi ıstılah havzasını oluşturmuş, onları daha da zenginleştirmiş ve böylece sahada yazılan eserlerin büyük çoğunluğunun içeriğini ıstılahlar oluşturmuştur. Söz konusu ıstılahlar elde edilirken genellikle Kur’ân’a müracaat edilmiş, âyetlerle ilişkilendirilmiş ve böylelikle ıstılahlar da vahiyle meşru bir zemine kavuşturulmaya çalışılmıştır. Sûfîlerin ıstılahlaştırdığı Kur’ân kavramlarından biri de “halife”dir. Tarikatların kuruluş dönemine kadar olan dönem içerisinde yazılan tasavvufi eserlerde rastlamadığımız bu kelime, sûfî anlayışı çerçevesinde ilk defa Hasan-ı Basrî (ö. 110/728) tarafından kullanılmıştır. İlk dönem mutasavvıfları arasında tasavvufi anlamıyla insanın halifeliği üzerinde pek durulmadığı anlaşılmaktadır. Halife ve hilâfetin tasavvufa ait bir terim olarak ıstılaha dönüşmesinin Gazzâlî (ö. 505/1111) ile birlikte başladığı kabul edilmektedir. Makale, Gazzâlî sonrası süreçte Bakara suresinin otuzuncu ayetinde yer alan halife kavramının sûfîler tarafından hangi çerçevede ve nasıl anlaşıldığını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Konu, ilgili sûfîlerin ileri sürdükleri görüşler tespit edilmek suretiyle ele alınacak ve değerlendirilecektir.
Eser Adı (dc.title) | el-Bakara 2/30’da Geçen Halife Kavramının Sûfî Yorumu Üzerine |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | İSKENDER ŞAHİN |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi |
Tür (dc.type) | Makale |
Özet (dc.description.abstract) | Tasavvuf, zamanla kendi ıstılah havzasını oluşturmuş, onları daha da zenginleştirmiş ve böylece sahada yazılan eserlerin büyük çoğunluğunun içeriğini ıstılahlar oluşturmuştur. Söz konusu ıstılahlar elde edilirken genellikle Kur’ân’a müracaat edilmiş, âyetlerle ilişkilendirilmiş ve böylelikle ıstılahlar da vahiyle meşru bir zemine kavuşturulmaya çalışılmıştır. Sûfîlerin ıstılahlaştırdığı Kur’ân kavramlarından biri de “halife”dir. Tarikatların kuruluş dönemine kadar olan dönem içerisinde yazılan tasavvufi eserlerde rastlamadığımız bu kelime, sûfî anlayışı çerçevesinde ilk defa Hasan-ı Basrî (ö. 110/728) tarafından kullanılmıştır. İlk dönem mutasavvıfları arasında tasavvufi anlamıyla insanın halifeliği üzerinde pek durulmadığı anlaşılmaktadır. Halife ve hilâfetin tasavvufa ait bir terim olarak ıstılaha dönüşmesinin Gazzâlî (ö. 505/1111) ile birlikte başladığı kabul edilmektedir. Makale, Gazzâlî sonrası süreçte Bakara suresinin otuzuncu ayetinde yer alan halife kavramının sûfîler tarafından hangi çerçevede ve nasıl anlaşıldığını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Konu, ilgili sûfîlerin ileri sürdükleri görüşler tespit edilmek suretiyle ele alınacak ve değerlendirilecektir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2022-12-31 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2022-12-31 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Dini İlimler - Temel İslam Bilimleri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tefsir |
Konu Başlıkları (dc.subject) | İnsan-ı Kamil |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tasavvuf |
Atıf için Künye (dc.identifier.citation) | Şahin, İskender . "el-Bakara 2/30’da Geçen Halife Kavramının Sûfî Yorumu Üzerine". Mizanü'l-Hak: İslami İlimler Dergisi / 15 (Aralık 2022): 33-61 . https://doi.org/10.47502/mizan.1166749 |
ISSN (dc.identifier.issn) | 2149-9896 |
Yayının ilk sayfa sayısı (dc.identifier.startpage) | 33 |
Yayının son sayfa sayısı (dc.identifier.endpage) | 61 |
Dergi Adı (dc.relation.journal) | Mizanü'l-Hak: İslami İlimler Dergisi |
Dergi Sayısı (dc.identifier.issue) | 15 |
Veritabanı (dc.source.database) | DergiPark |
Haklar (dc.rights) | Open access |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/3533 |