Varlık-mahiyet ayrımının ilk versiyonları, her ne kadar Eflatun’a ve Aristoteles’e dayandırılsa da söz konusu ayrımın, Fârâbî ve İbn Sînâ’da felsefî bir “mesele” haline geldiği söylenebilir. Zira bu iki filozofun düşüncesinde, vücud-mahiyet ayrımı meselesi, varlığa ilişkin metafizik çalışmalarda çok önemli bir yeri haizdir ve temel iki soruya dayanmaktadır: Bir şey var mıdır ve var olan bu şey, nedir? İlk soru, daha çok dış dünyadaki şeylerin gerçekliği ile ilgili olup, o şeylerin somut bir şekilde ortaya konmasını amaç edinirken; “var olan şey nedir?” şeklinde ifade edilen ikinci soru ise sorgulanan şeyin ne olduğuyla ilgilenmektedir. Dolayısıyla ikinci soru, mahiyete ilişkin bir sorudur. Varlık- mahiyet meselesini, Mutezile kelamında da farklı ıstılahlar üzerinden görmek mümkündür. İbn Sînâ ise bu problemi sistemleştirerek daha belirgin hale getirmiştir. Vücud-mahiyet meselesi, hususiyetle İbn Sîna sonrası yaşayan kelamcıların bîgane kalamayıp, etraflıca tartıştıkları konuların başında gelmektedir.
Eser Adı (dc.title) | Fahreddin er-Râzî’ye Göre, Tanrı’da Vücud ve Mahiyetin Aynılığı ve Ayrılığı Meselesi |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Muhammet Çiftci |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2022 |
Yayıncı (dc.publisher) | Bilimname |
Tür (dc.type) | Makale |
Özet (dc.description.abstract) | Varlık-mahiyet ayrımının ilk versiyonları, her ne kadar Eflatun’a ve Aristoteles’e dayandırılsa da söz konusu ayrımın, Fârâbî ve İbn Sînâ’da felsefî bir “mesele” haline geldiği söylenebilir. Zira bu iki filozofun düşüncesinde, vücud-mahiyet ayrımı meselesi, varlığa ilişkin metafizik çalışmalarda çok önemli bir yeri haizdir ve temel iki soruya dayanmaktadır: Bir şey var mıdır ve var olan bu şey, nedir? İlk soru, daha çok dış dünyadaki şeylerin gerçekliği ile ilgili olup, o şeylerin somut bir şekilde ortaya konmasını amaç edinirken; “var olan şey nedir?” şeklinde ifade edilen ikinci soru ise sorgulanan şeyin ne olduğuyla ilgilenmektedir. Dolayısıyla ikinci soru, mahiyete ilişkin bir sorudur. Varlık- mahiyet meselesini, Mutezile kelamında da farklı ıstılahlar üzerinden görmek mümkündür. İbn Sînâ ise bu problemi sistemleştirerek daha belirgin hale getirmiştir. Vücud-mahiyet meselesi, hususiyetle İbn Sîna sonrası yaşayan kelamcıların bîgane kalamayıp, etraflıca tartıştıkları konuların başında gelmektedir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-01-01 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2023-01-01 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Fahreddin Râzî |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kelam |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Vücud |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Mahiyet |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Fahreddin Râzî |
Atıf için Künye (dc.identifier.citation) | Çiftçi, M. (2022). Fahreddin er-Râzî’ye Göre, Tanrı’da Vücud ve Mahiyetin Aynılığı ve Ayrılığı Meselesi . Bilimname , (47) , 451-483 . |
Yayının ilk sayfa sayısı (dc.identifier.startpage) | 451 |
Yayının son sayfa sayısı (dc.identifier.endpage) | 483 |
Dergi Adı (dc.relation.journal) | Bilimname |
Dergi Sayısı (dc.identifier.issue) | 47 |
DOI Numarası (dc.identifier.doi) | 10.28949/bilimname.977980 |
Haklar (dc.rights) | Open access |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/3267 |