ÖZETYeni teknolojilerin sosyal yaşama entegre edilmesiyle birlikte, sanal dünya ile bütünleşmiş olan süper akıllı toplum, tüketim olgusuna farklı boyutlar kazandırırken tüketici davranışlarına da etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı, fırsatları kaçırma korkusu (FOMO) ve beş faktör kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışına etkisini araştırmaktır. Araştırma kapsamında, beş faktör kişilik özellikleri ile fırsatları kaçırma korkusu (FOMO) arasında bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, fırsatları kaçırma korkusu yaşayan bireylerin dışa dönük, yeniliklere açık, sorumlu, uyumlu ve duygusal denge özelliklerine sahip olduğu söylenebilir. Tüketici davranışlarının psikografik özellikleri dikkate alındığında, içgüdüsel satın alma davranışına etki eden değişkenlerin belirlenmesi araştırmanın ana motivasyonlarından biri olmuştur. Bu amaçtan yola çıkarak, kişilik özelliklerinin öznel bir yapıya sahip olmasına rağmen, içgüdüsel satın alma davranışı boyutlarına etki ettiği görülmüştür. Fırsatları kaçırma korkusu (FOMO)'nun hem pazarlama literatüründe kavramsallaştırılmasına katkı sağlamak hem de tüketici davranışları üzerindeki etkilerini incelemek araştırmanın bir diğer önemli motivasyonudur. Bu doğrultuda, fırsatları kaçırma korkusu (FOMO)'nun, ani ve plansız olarak yapılan içgüdüsel satın alma davranışları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda literatüre ve pazarlama uygulamalarına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.ABSTRACTWith the integration of new technologies into social life, the super smart society integrated with the virtual world adds different dimensions to the consumption phenomenon and also affects consumer behavior. The aim of this study is to investigate the effects of fear of missing out (FOMO) and five-factor personality traits on impulse buying behavior. Within the scope of the research, it was concluded that there is a relationship between the five-factor personality traits and the fear of missing out on opportunities (FOMO). In this context, it can be said that individuals who have fear of missing out on opportunities are extroverted, open to experience, conscientious, agreeable, and emotionally balanced. Considering the psychographic features of consumer behavior, determining the variables affecting the impulse buying behavior has been one of the main motivations of the research. Based on this purpose, it has been observed that although personality traits have a subjective structure, they affect the dimensions of instinctive buying behavior. Another important motivation of the research is to contribute to the conceptualization of fear of missing out (FOMO) in the marketing literature and to examine its effects on consumer behavior. In this direction, it has been determined that the fear of missing out on opportunities (FOMO) is effective on impulse buying behaviors that are made suddenly and unplanned. As a result of the research, various suggestions were presented for the literature and marketing practices.
Eser Adı (dc.title) | Fırsatları kaçırma korkusu (FOMO) ve kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışına etkisi The effect of fear of missing out (FOMO) and personality traits on impulse buying behavior |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Özbakır, Ferda |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | Sevtap Ünal |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Tür (dc.type) | Yüksek Lisans |
Açıklama (dc.description) | x, 119, 8 sayfa |
Açıklama (dc.description) | 29 cm. 1 CD |
Özet (dc.description.abstract) | ÖZETYeni teknolojilerin sosyal yaşama entegre edilmesiyle birlikte, sanal dünya ile bütünleşmiş olan süper akıllı toplum, tüketim olgusuna farklı boyutlar kazandırırken tüketici davranışlarına da etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı, fırsatları kaçırma korkusu (FOMO) ve beş faktör kişilik özelliklerinin içgüdüsel satın alma davranışına etkisini araştırmaktır. Araştırma kapsamında, beş faktör kişilik özellikleri ile fırsatları kaçırma korkusu (FOMO) arasında bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, fırsatları kaçırma korkusu yaşayan bireylerin dışa dönük, yeniliklere açık, sorumlu, uyumlu ve duygusal denge özelliklerine sahip olduğu söylenebilir. Tüketici davranışlarının psikografik özellikleri dikkate alındığında, içgüdüsel satın alma davranışına etki eden değişkenlerin belirlenmesi araştırmanın ana motivasyonlarından biri olmuştur. Bu amaçtan yola çıkarak, kişilik özelliklerinin öznel bir yapıya sahip olmasına rağmen, içgüdüsel satın alma davranışı boyutlarına etki ettiği görülmüştür. Fırsatları kaçırma korkusu (FOMO)'nun hem pazarlama literatüründe kavramsallaştırılmasına katkı sağlamak hem de tüketici davranışları üzerindeki etkilerini incelemek araştırmanın bir diğer önemli motivasyonudur. Bu doğrultuda, fırsatları kaçırma korkusu (FOMO)'nun, ani ve plansız olarak yapılan içgüdüsel satın alma davranışları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda literatüre ve pazarlama uygulamalarına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.ABSTRACTWith the integration of new technologies into social life, the super smart society integrated with the virtual world adds different dimensions to the consumption phenomenon and also affects consumer behavior. The aim of this study is to investigate the effects of fear of missing out (FOMO) and five-factor personality traits on impulse buying behavior. Within the scope of the research, it was concluded that there is a relationship between the five-factor personality traits and the fear of missing out on opportunities (FOMO). In this context, it can be said that individuals who have fear of missing out on opportunities are extroverted, open to experience, conscientious, agreeable, and emotionally balanced. Considering the psychographic features of consumer behavior, determining the variables affecting the impulse buying behavior has been one of the main motivations of the research. Based on this purpose, it has been observed that although personality traits have a subjective structure, they affect the dimensions of instinctive buying behavior. Another important motivation of the research is to contribute to the conceptualization of fear of missing out (FOMO) in the marketing literature and to examine its effects on consumer behavior. In this direction, it has been determined that the fear of missing out on opportunities (FOMO) is effective on impulse buying behaviors that are made suddenly and unplanned. As a result of the research, various suggestions were presented for the literature and marketing practices. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 02.11.2022 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2022-11-02 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sosyal Bilimler - İşletme |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sosyal Medya - Pazarlama - Satın Alma - Davranış |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/2876 |