Kültürel mirasın turizm açısından ekonomik değerinin belirlenmesi: Bergama çok katmanlı peyzaj alanı çalışması

ÖZETBu çalışmada, Bergama Çok Katmanlı Peyzaj Alanı’nın kültürel miras turizmi açısından ekonomik değerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ekonomik değerin belirlenmesi, kültürel miras alanlarının daha bilinçli kullanılmasına ve sürdürülebilir şekilde yönetilmesine yardımcı olmakta, böylece gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlamaktadır. Bergama Çok Katmanlı Peyzaj Alanı’nın ekonomik değerini belirlemek için 2019 Ağustos ayında alanı ziyaret eden 400 kişiye yüz yüze anket tekniği uygulanmıştır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Anketlerde bulunan demografik ve seyahate yönelik verilerin analizlerinde frekans, oran, çoklu yanıt ve çapraz tablolar analizleri yapılmıştır. Geliştirilen hipotezlerin testinde ise normallik ve t-testi kullanılmıştır. Çalışmada ekonomik değerin belirlenmesi için seyahat maliyet yöntemi uygulanmıştır. Seyahat maliyetini ölçmek için çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Regreasyon analizinde Bergama Antik Kenti için yıllık bireysel tüketici rantı ve toplam tüketici rantı hesaplanmıştır. Bergama Antik Kenti için yıllık bireysel tüketici rantı 26.309 TL, toplam tüketici rantı ise 10.349.329.184 TL/yıl olarak bulunmuştur. Toplam tüketici rantı değeri, Bergama Antik Kenti’nin bir yıllık kültürel miras turizm kullanım değerine karşılık gelmektedir.ABSTRACTIn this study, it is aimed to determine the economic value of the use for tourism purposes of Pergamon Multi-Layered Landscape Area. The determination of economic value contributes the cultural heritage areas to be utilized more consciously and managed in a sustainable way, thereby transferring them to future generations. In order to determine the economic value of Pergamon Multi-Layered Landscape Area, 400 people who visited the area in August 2019 were applied face-to-face survey techniques. The data obtained through the survey were analyzed using the SPSS 25.0 program. Frequency, ratio, multiple responses and cross-table analyzes were performed in the analysis of the demographic and travel data in the surveys. In the test of developed hypotheses, normality and t-test were used. In this study, Travel Cost Method was applied to determine the economic value. Linear regression analysis was applied to measure the cost of travel. In regression analysis, annual individual consumer surplus and total consumer surplus were calculated for Pergamon Ancient City. The annual individual consumer surplus was 26.309 TL and the total consumer surplus was 10.349.329.184 TL/year for Pergamon Ancient City. The total consumer surplus value corresponds to the one-year cultural tourism use value of Pergamon Ancient City.

Erişime Açık
Görüntülenme
5
24.10.2022 tarihinden bu yana
İndirme
1
24.10.2022 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
17 Nisan 2024 17:05
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Kültürel mirasın turizm açısından ekonomik değerinin belirlenmesi: Bergama çok katmanlı peyzaj alanı çalışması
Eser Sahibi
(dc.contributor.author)
Sadık, Gülsüm
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
Seda Süer
Yayıncı
(dc.publisher)
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Tür
(dc.type)
Yüksek Lisans
Açıklama
(dc.description)
ix, 121 sayfa
Açıklama
(dc.description)
29 cm. 1 CD
Özet
(dc.description.abstract)
ÖZETBu çalışmada, Bergama Çok Katmanlı Peyzaj Alanı’nın kültürel miras turizmi açısından ekonomik değerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ekonomik değerin belirlenmesi, kültürel miras alanlarının daha bilinçli kullanılmasına ve sürdürülebilir şekilde yönetilmesine yardımcı olmakta, böylece gelecek kuşaklara aktarılmasını sağlamaktadır. Bergama Çok Katmanlı Peyzaj Alanı’nın ekonomik değerini belirlemek için 2019 Ağustos ayında alanı ziyaret eden 400 kişiye yüz yüze anket tekniği uygulanmıştır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Anketlerde bulunan demografik ve seyahate yönelik verilerin analizlerinde frekans, oran, çoklu yanıt ve çapraz tablolar analizleri yapılmıştır. Geliştirilen hipotezlerin testinde ise normallik ve t-testi kullanılmıştır. Çalışmada ekonomik değerin belirlenmesi için seyahat maliyet yöntemi uygulanmıştır. Seyahat maliyetini ölçmek için çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Regreasyon analizinde Bergama Antik Kenti için yıllık bireysel tüketici rantı ve toplam tüketici rantı hesaplanmıştır. Bergama Antik Kenti için yıllık bireysel tüketici rantı 26.309 TL, toplam tüketici rantı ise 10.349.329.184 TL/yıl olarak bulunmuştur. Toplam tüketici rantı değeri, Bergama Antik Kenti’nin bir yıllık kültürel miras turizm kullanım değerine karşılık gelmektedir.ABSTRACTIn this study, it is aimed to determine the economic value of the use for tourism purposes of Pergamon Multi-Layered Landscape Area. The determination of economic value contributes the cultural heritage areas to be utilized more consciously and managed in a sustainable way, thereby transferring them to future generations. In order to determine the economic value of Pergamon Multi-Layered Landscape Area, 400 people who visited the area in August 2019 were applied face-to-face survey techniques. The data obtained through the survey were analyzed using the SPSS 25.0 program. Frequency, ratio, multiple responses and cross-table analyzes were performed in the analysis of the demographic and travel data in the surveys. In the test of developed hypotheses, normality and t-test were used. In this study, Travel Cost Method was applied to determine the economic value. Linear regression analysis was applied to measure the cost of travel. In regression analysis, annual individual consumer surplus and total consumer surplus were calculated for Pergamon Ancient City. The annual individual consumer surplus was 26.309 TL and the total consumer surplus was 10.349.329.184 TL/year for Pergamon Ancient City. The total consumer surplus value corresponds to the one-year cultural tourism use value of Pergamon Ancient City.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
27.10.2022
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2022-10-27
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2021
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Kültür turizmi - Türkiye
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Heritage tourism - Turkey
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/11469/2397
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms