ABSTRACTProgram The multifaceted and rapidly changing structure of the tourism industry has recently gained a different dimension with the contributions of technological developments. The concept of urban tourism, which is accepted as one of the oldest types of tourism, still constitutes an important part of today's tourist travels. As a tourist destination, cities have a much more diverse and accessible touristic resource than other alternative destinations. The interest in cities has ascended day by day thanks to this collective structure, and tourism professionals and local administrations wishing to profit from this potential have made various infrastructure and superstructure investments in order to benefit from the competitive environment with other cities. In parallel, the fact that different tourism types such as business, congress, culture, shopping, entertainment, health, faith, gastronomy, ethnic and etc., which are internalized by the concept of urban tourism, can be applied in one destination at the same time has caused cities to be seen as attraction centres for tourists.ÖZETTurizm endüstrinin çok yönlü ve hızlı değişen yapısı teknolojik gelişmelerinde katkısıyla son dönemde farklı bir boyut kazanmıştır. En eski turizm çeşitlerinden biri olarak kabul edilen kent turizmi kavramı ise hala günümüz turist seyahatlerinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Turistik destinasyon olarak kentler diğer alternatif destinasyonlara oranla çok daha çeşitli ve ulaşılabilir turist kaynağını barındırmaktadır. Bu kollektif yapısıyla kentlere olan ilgi gün geçtikçe artmış bu potansiyelden yararlanmak isteyen turizmciler ve yerel yönetimler diğer kentlerle olan rekabet ortamından avantajlı çıkabilmek adına çeşitli alt ve üst yapı yatırımları gerçekleştirmişlerdir. Bununla paralel olarak, kent turizmi kavramının içselleştirdiği iş, kongre, kültür, alışveriş, eğlence, sağlık, inanç, gastronomi ve etnik vb. turizm türlerinin aynı anda tek destinasyonda uygulanabilmesi turistler açısından kentlerin birer cazibe merkezi olarak görülmesine neden olmuştur.
Eser Adı (dc.title) | The use of integrated approach for urban tourism development in İzmir İzmir’de kent turizminin gelişmesi için bütüncül yaklaşımın kullanılması |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Selçuk, Çağlar |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | Aytuğ Arslan |
Yayıncı (dc.publisher) | Graduate School of Social Sciences |
Tür (dc.type) | Yüksek Lisans |
Açıklama (dc.description) | xi, 109 sayfa |
Açıklama (dc.description) | 29 cm. 1 CD |
Özet (dc.description.abstract) | ABSTRACTProgram The multifaceted and rapidly changing structure of the tourism industry has recently gained a different dimension with the contributions of technological developments. The concept of urban tourism, which is accepted as one of the oldest types of tourism, still constitutes an important part of today's tourist travels. As a tourist destination, cities have a much more diverse and accessible touristic resource than other alternative destinations. The interest in cities has ascended day by day thanks to this collective structure, and tourism professionals and local administrations wishing to profit from this potential have made various infrastructure and superstructure investments in order to benefit from the competitive environment with other cities. In parallel, the fact that different tourism types such as business, congress, culture, shopping, entertainment, health, faith, gastronomy, ethnic and etc., which are internalized by the concept of urban tourism, can be applied in one destination at the same time has caused cities to be seen as attraction centres for tourists.ÖZETTurizm endüstrinin çok yönlü ve hızlı değişen yapısı teknolojik gelişmelerinde katkısıyla son dönemde farklı bir boyut kazanmıştır. En eski turizm çeşitlerinden biri olarak kabul edilen kent turizmi kavramı ise hala günümüz turist seyahatlerinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Turistik destinasyon olarak kentler diğer alternatif destinasyonlara oranla çok daha çeşitli ve ulaşılabilir turist kaynağını barındırmaktadır. Bu kollektif yapısıyla kentlere olan ilgi gün geçtikçe artmış bu potansiyelden yararlanmak isteyen turizmciler ve yerel yönetimler diğer kentlerle olan rekabet ortamından avantajlı çıkabilmek adına çeşitli alt ve üst yapı yatırımları gerçekleştirmişlerdir. Bununla paralel olarak, kent turizmi kavramının içselleştirdiği iş, kongre, kültür, alışveriş, eğlence, sağlık, inanç, gastronomi ve etnik vb. turizm türlerinin aynı anda tek destinasyonda uygulanabilmesi turistler açısından kentlerin birer cazibe merkezi olarak görülmesine neden olmuştur. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 26.10.2022 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2022-10-26 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2019 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | eng |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Seyahat - İzmir |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Travel - İzmir |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/2365 |