Amaç: Bu çalışma sağlık eğitimi alan üniversite öğrencilerinde duygusal yeme ve etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile kesitsel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın verileri Ekim 2017-Aralık 2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin sağlık eğitimi veren hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencisi toplam 749 kişi oluşturmuştur. Veriler duygusal yemeyi etkileyeceği düşünülen anket formu ve Duygusal Yeme Ölçeği (DYÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamalarının 20,63±1,73, %80,9’unun kadın olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Duygusal Yeme Ölçeği puan ortalamalarını; kadın cinsiyetinde olma (MWU=26171,500, p=0,000), anne eğitim düzeyinin lise ve üzerinde olması (KW=9,804, p=0,020) ve odada tek başına kalmanın (MWU=53154,000, p=0,018) etkilediği görülmektedir. Öğrencilerin olumsuz duygular yaşamasının (MWU=41377,000, p=0,000) duygusal yemeyi arttırdığı bulunmuştur. Öğrencilerin yediklerinin miktarını sınırlamakta sorun yaşamaları (MWU=30055,000, p=0,000), aç olmadıkları halde yemek yeme atağı geçirmeleri (MWU=33197,500, p=0,000), uykuyu ertelemek için gece geç saatlerde yemek yemeleri (MWU=37189,500, p=0,000), doyduktan sonra yemek yemeye devam etmeleri (MWU=43409,500, p=0,000), anlık ve dürtüsel yemek yemeleri (MWU=42097,500, p=0,000), yemek yerken duygularının kendisini yönlendirmesi (MWU=33343,500, p=0,000), kilo alıp vermenin ruhsal durumuna etkisinin olması (MWU=33097,500, p=0,000), duygusal yeme nedeni ile sağlık profesyoneline başvurması (MWU=17569,500, p=0,000) ve gizli gizli yemek yemesi (MWU=30653,500, p=0,000) duygusal yemeyi etkilemektedir. Sonuç: Öğrencilerin duygusal yemesine neden olan faktörlerin çoğunlukla kadın cinsiyetinde olmalarının ve olumsuz duygular yaşamalarının neden olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda öğrencilere problem çözme becerilerinin ve stresle baş etme tekniklerinin öğretilmesi uygun olacaktır.
Objective: This cross-sectional study aims to determine emotional eating and affecting factors in university students in health education. Material and Method: Study data were collected between October 2017 and December 2017. The study sample consisted of 749 students in the nursing and midwifery department of a university. Data were collected using a questionnaire form on emotional eating and Emotional Eating Scale (EES). Results: The mean age of the students was 20.63±1.73, and 80.9% of the students were female. Being a woman (WU=26171.500, p=0.000), having a mother with a high school or higher education (KW=9.804, p=0.020), and not sharing a room (MWU=53154.000, p=0.018) have an effect on the mean scores of students on the Emotional Eating Scale. Negative emotions seemed to increase emotional eating in students (MWU=41377.000, p=0.000). Experiencing problems in controlling the amount of food they eat (MWU=30055.000, p=0.000), eating without being hungry (MWU=33197.500; p=0.000), eating late at night to delay sleep (MWU=37189.500, p=0.000), continuing eating even after feeling full (MWU=43409.500, p=0.000), spontaneous and impulsive eating (MWU=42097.500, p=0.000), letting emotions control them while eating (MWU=33343.500, p=0.000), being mentally affected by weight loss and gain (MWU=33097.500, p=0.000), consulting a healthcare professional for emotional eating (MWU=17569.500, p=0.000), and eating in secret (MWU=30653.500, p=0.000) have an effect on emotional eating. Conclusion: Factors affecting emotional eating in students are mostly being a woman and having negative emotions. Based on these results, it can be recommended that students should receive education and training on problem solving skills and stress coping techniques
Eser Adı (dc.title) | Sağlık Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Yeme ve Etkileyen Faktörler |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2021 |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | Rüveyda YÜKSEL |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | Hülya ARSLANTAŞ |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | İ. Ferhan DEREBOY |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | Seher İNALKAÇ |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi |
Tür (dc.type) | Makale |
Özet (dc.description.abstract) | Amaç: Bu çalışma sağlık eğitimi alan üniversite öğrencilerinde duygusal yeme ve etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile kesitsel olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın verileri Ekim 2017-Aralık 2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin sağlık eğitimi veren hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencisi toplam 749 kişi oluşturmuştur. Veriler duygusal yemeyi etkileyeceği düşünülen anket formu ve Duygusal Yeme Ölçeği (DYÖ) ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamalarının 20,63±1,73, %80,9’unun kadın olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin Duygusal Yeme Ölçeği puan ortalamalarını; kadın cinsiyetinde olma (MWU=26171,500, p=0,000), anne eğitim düzeyinin lise ve üzerinde olması (KW=9,804, p=0,020) ve odada tek başına kalmanın (MWU=53154,000, p=0,018) etkilediği görülmektedir. Öğrencilerin olumsuz duygular yaşamasının (MWU=41377,000, p=0,000) duygusal yemeyi arttırdığı bulunmuştur. Öğrencilerin yediklerinin miktarını sınırlamakta sorun yaşamaları (MWU=30055,000, p=0,000), aç olmadıkları halde yemek yeme atağı geçirmeleri (MWU=33197,500, p=0,000), uykuyu ertelemek için gece geç saatlerde yemek yemeleri (MWU=37189,500, p=0,000), doyduktan sonra yemek yemeye devam etmeleri (MWU=43409,500, p=0,000), anlık ve dürtüsel yemek yemeleri (MWU=42097,500, p=0,000), yemek yerken duygularının kendisini yönlendirmesi (MWU=33343,500, p=0,000), kilo alıp vermenin ruhsal durumuna etkisinin olması (MWU=33097,500, p=0,000), duygusal yeme nedeni ile sağlık profesyoneline başvurması (MWU=17569,500, p=0,000) ve gizli gizli yemek yemesi (MWU=30653,500, p=0,000) duygusal yemeyi etkilemektedir. Sonuç: Öğrencilerin duygusal yemesine neden olan faktörlerin çoğunlukla kadın cinsiyetinde olmalarının ve olumsuz duygular yaşamalarının neden olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda öğrencilere problem çözme becerilerinin ve stresle baş etme tekniklerinin öğretilmesi uygun olacaktır. Objective: This cross-sectional study aims to determine emotional eating and affecting factors in university students in health education. Material and Method: Study data were collected between October 2017 and December 2017. The study sample consisted of 749 students in the nursing and midwifery department of a university. Data were collected using a questionnaire form on emotional eating and Emotional Eating Scale (EES). Results: The mean age of the students was 20.63±1.73, and 80.9% of the students were female. Being a woman (WU=26171.500, p=0.000), having a mother with a high school or higher education (KW=9.804, p=0.020), and not sharing a room (MWU=53154.000, p=0.018) have an effect on the mean scores of students on the Emotional Eating Scale. Negative emotions seemed to increase emotional eating in students (MWU=41377.000, p=0.000). Experiencing problems in controlling the amount of food they eat (MWU=30055.000, p=0.000), eating without being hungry (MWU=33197.500; p=0.000), eating late at night to delay sleep (MWU=37189.500, p=0.000), continuing eating even after feeling full (MWU=43409.500, p=0.000), spontaneous and impulsive eating (MWU=42097.500, p=0.000), letting emotions control them while eating (MWU=33343.500, p=0.000), being mentally affected by weight loss and gain (MWU=33097.500, p=0.000), consulting a healthcare professional for emotional eating (MWU=17569.500, p=0.000), and eating in secret (MWU=30653.500, p=0.000) have an effect on emotional eating. Conclusion: Factors affecting emotional eating in students are mostly being a woman and having negative emotions. Based on these results, it can be recommended that students should receive education and training on problem solving skills and stress coping techniques |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 06.07.2022 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2022-07-06 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Etkileyen faktör |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sağlık eğitimi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Öğrenci |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Duygusal yeme |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Health education |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Student |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Emotional eating |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Affecting factor |
Atıf için Künye (dc.identifier.citation) | Arslantaş, H. , Dereboy, İ. F. , İnalkaç, S. & Yüksel, R. (2021). Sağlık Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Yeme ve Etkileyen Faktörler . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi , 6 (1) , 105-111 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/60165/787211 |
Alternatif Yayın Başlığı (dc.title.alternative) | Emotional Eating and Affecting Factors in University Students in Health Education |
ISSN (dc.identifier.issn) | 2458-9799 |
Yayının ilk sayfa sayısı (dc.identifier.startpage) | 105 |
Yayının son sayfa sayısı (dc.identifier.endpage) | 111 |
Dergi Adı (dc.relation.journal) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi |
Dergi Sayısı (dc.identifier.issue) | 1 |
Dergi Cilt (dc.identifier.volume) | 6 |
Haklar (dc.rights) | Open Access |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/2049 |