Objective: This study was conducted to examine the effect of preoperative introductory training, to be performed for patients who would undergo an operation for gynecological surgery, on anxiety level. Material and Method: This study designed as a randomized controlled trial. It constituted the research population 60 patients, who would undergo an operation for gynecological surgery for the first time. All patients were visited by the researcher in the clinic environment the day/night before the surgery, information was given about the study, the questionnaire and State-Trait Anxiety Scale were applied. An additional introductory training was offered to the patients in the experimental group during the visit. The patients in both groups were welcomed by the researcher in the operating room and State-Trait Anxiety Inventory was reapplied to them right before they were taken to the operating room. Findings: There was a statistically significant decrease the decrease in the State Anxiety Scale total score average (p:.001) of the patients in both the experimental and control groups compared to the clinical setting (p <.01) was found to be statistically significant (p:.001; p <.01) Conclusion: As a result of the study, it was concluded that preoperative training provided to patients who would undergo an operation had an effect on their anxiety and the state of having previously been hospitalized also positively affected preoperative anxiety levels.
Amaç: Bu çalışma, jinekolojik cerrahi girişim geçirecek hastalara ameliyat öncesi dönemde yapılan tanıtıcı eğitimin kaygı düzeyi üzerine etkisini incelemek için yapıldı. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, randomize kontrollü deneysel çalışma olarak tasarlandı. İlk kez jinekolojik cerrahi girişim geçiren 60 hasta araştırma evrenini oluşturdu. Çalışmaya katılan tüm hastalar ameliyattan önceki gün/gece araştırmacı tarafından klinik ortamda ziyaret edildi; araştırma hakkında bilgi verildi, soru formu ve Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği uygulandı. Deney grubundaki hastalara ziyaret sırasında ayrıca tanıtıcı eğitim yapıldı ve eğitim sonunda hazırlanan eğitim broşürü verildi. Her iki gruptaki hastalar ameliyathanede araştırmacı tarafından karşılandı ve ameliyathane salonuna alınmadan hemen önce Durumluk Kaygı Ölçeği tekrar uygulandı. Bulgular: Hem deney hem de kontrol grubundaki hastaların Durumluk Kaygı Ölçeği toplam puan ortalamasında (p:.001), klinik ortama göre ameliyathane ortamında görülen düşüş (p<.01) istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p:.001; p<.01). Sonuç: Çalışmada, ameliyat olacak hastalara ameliyat öncesi dönemde verilen eğitimin kaygı üzerinde olumlu etkisi olduğu, daha önce hastanede yatma durumunun da ameliyat öncesi kaygı düzeyini etkilediği sonucuna varıldı.
Eser Adı (dc.title) | Effect Of Face To Face Education On Patient’s Anxiety In Perioperative Period: A Randomized Controlled Trial |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2020 |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | Esra KILINÇ AKMAN |
Diğer Yazarlar (dc.contributor.authors) | Leman ŞENTURAN |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi |
Tür (dc.type) | Makale |
Özet (dc.description.abstract) | Objective: This study was conducted to examine the effect of preoperative introductory training, to be performed for patients who would undergo an operation for gynecological surgery, on anxiety level. Material and Method: This study designed as a randomized controlled trial. It constituted the research population 60 patients, who would undergo an operation for gynecological surgery for the first time. All patients were visited by the researcher in the clinic environment the day/night before the surgery, information was given about the study, the questionnaire and State-Trait Anxiety Scale were applied. An additional introductory training was offered to the patients in the experimental group during the visit. The patients in both groups were welcomed by the researcher in the operating room and State-Trait Anxiety Inventory was reapplied to them right before they were taken to the operating room. Findings: There was a statistically significant decrease the decrease in the State Anxiety Scale total score average (p:.001) of the patients in both the experimental and control groups compared to the clinical setting (p <.01) was found to be statistically significant (p:.001; p <.01) Conclusion: As a result of the study, it was concluded that preoperative training provided to patients who would undergo an operation had an effect on their anxiety and the state of having previously been hospitalized also positively affected preoperative anxiety levels. Amaç: Bu çalışma, jinekolojik cerrahi girişim geçirecek hastalara ameliyat öncesi dönemde yapılan tanıtıcı eğitimin kaygı düzeyi üzerine etkisini incelemek için yapıldı. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, randomize kontrollü deneysel çalışma olarak tasarlandı. İlk kez jinekolojik cerrahi girişim geçiren 60 hasta araştırma evrenini oluşturdu. Çalışmaya katılan tüm hastalar ameliyattan önceki gün/gece araştırmacı tarafından klinik ortamda ziyaret edildi; araştırma hakkında bilgi verildi, soru formu ve Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği uygulandı. Deney grubundaki hastalara ziyaret sırasında ayrıca tanıtıcı eğitim yapıldı ve eğitim sonunda hazırlanan eğitim broşürü verildi. Her iki gruptaki hastalar ameliyathanede araştırmacı tarafından karşılandı ve ameliyathane salonuna alınmadan hemen önce Durumluk Kaygı Ölçeği tekrar uygulandı. Bulgular: Hem deney hem de kontrol grubundaki hastaların Durumluk Kaygı Ölçeği toplam puan ortalamasında (p:.001), klinik ortama göre ameliyathane ortamında görülen düşüş (p<.01) istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p:.001; p<.01). Sonuç: Çalışmada, ameliyat olacak hastalara ameliyat öncesi dönemde verilen eğitimin kaygı üzerinde olumlu etkisi olduğu, daha önce hastanede yatma durumunun da ameliyat öncesi kaygı düzeyini etkilediği sonucuna varıldı. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 05.07.2022 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2022-07-05 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | eng |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Surgical |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Preoperative period |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Anxiety |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Training. |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Cerrahi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Ameliyat öncesi dönem |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Kaygı |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Eğitim |
Atıf için Künye (dc.identifier.citation) | Kılınç Akman, E. & Şenturan, L. (2020). Effect Of Face To Face Education On Patient’s Anxiety In Perioperative Period: A Randomized Controlled Trial . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 291-297 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ikcusbfd/issue/57021/690065 |
Alternatif Yayın Başlığı (dc.title.alternative) | Preoperatif Dönemde Yapılan Tanıtıcı Eğitimin Kaygı Üzerine Etkisi: Randomize Kontrollü |
ISSN (dc.identifier.issn) | 2458-9799 |
Yayının ilk sayfa sayısı (dc.identifier.startpage) | 291 |
Yayının son sayfa sayısı (dc.identifier.endpage) | 297 |
Dergi Adı (dc.relation.journal) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi |
Dergi Sayısı (dc.identifier.issue) | 3 |
Dergi Cilt (dc.identifier.volume) | 5 |
Haklar (dc.rights) | Open access |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/2020 |