Tüm canlıların sağlıklı yaşayabilmeleri ve yaşamlarını devam ettirebilmeleri doğru beslenme ile mümkün olabilmektedir. Doğru beslenme için de doğru gıdaların kullanılması gerekmektedir. Post modern dönemde yaşam şeklinin ve tüketim eğilimlerinin değişmesi bazı problemleri de beraberinde getirmiştir. Yaşam şeklinin değişimi ile birlikte sağlık sorunları artmış, tüketicilerin güvenebilecekleri gıda sayısında azalma meydana gelmiş, gıdaların besin değeri giderek azalmıştır. Bilinçlenmeye başlayan tüketiciler organik gıdalara yönelmeye başlamış, organik gıdalara olan talep artmaya başlamıştır. Yaşanmamış yiyecek içecek deneyimi için seyahat eden turistler tercih ettikleri destinasyonlarda sağlıklı, besleyici, güvenilir, kaliteli, lezzetli gıda aramaktadırlar. Tüketicilerin tercih ettikleri destinasyonlarda bu taleplerine cevap verebilecek organik gıdalarla hazırlanan yemeklerin bulunması sürdürülebilir gastronomi turizmi için önemlidir. Bu çalışmanın amacı, gastronomi turizminin temel unsurlarından olan turizm işletmelerinde organik gıda algı ve tutumlarının araştırılarak, gastronomi turizmine katkıda bulunabilmektir. Araştırmanın birinci bölümünde, organik gıda, organik gıdanın önemi, genetiği değiştirilmiş organizmalar, dünyada ve Türkiye'de organik gıda ile organik gıda tüketici tercihlerinden bahsedilmiştir. İkinci bölümde, turizm, sürdürülebilir turizm, turizm tarım sektörü ilişkisi, gastronomi turizmi, organik gıda ile ilişkili turizm çeşitleri, turizm işletmelerinde organik gıda kullanımına değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise analizler sonucunda elde edilen bulgulara ve yorumlara yer verilmiş, çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Çalışma sonucunda turizm işletmelerinde organik gıdalara karşı yeterli algının oluştuğu, organik gıdaya karşı olumlu tutumun olduğu görülmüştür. İşletmelerde yeterli organik gıda algısının oluşmasına rağmen, organik gıdanın turizm işletmelerinde istenilen düzeyde kullanılmadığı, turizm işletmelerinde organik gıdanın kısmen kullanıldığı tespit edilmiştir. Organik gıda kullandığını belirten işletmelerin gıdaları yerel ve bölgesel kaynaklardan karşıladıkları tespit edilmiştir. Bu işletmelerin %24,4'ünün sertifikalı organik gıda kullandığı, geriye kalan %75,6'sının ise sertifikalı organik gıda kullanmadığı saptanmıştır. Turizm işletmelerinin organik gıda alımı için küçük bütçeler ayırdıkları görülmüştür. İşletmelerin küçük bütçeler ayırmalarının nedenleri olarak organik gıda maliyetlerinin yüksek olması, organik gıda talebinin müşterilerce belirleniyor olması, yeteri kadar organik gıda dağıtım pazarlama ağının oluşmamış olması gösterilebilir. Müşterilerin organik gıda kullanan işletmelere karşı olumlu tutum ve tavırları diğer turizm işletmelerinin de organik gıdaya karşı tutumlarını etkileyecektir.
Eser Adı (dc.title) | Turizm işletmelerinde organik gıda kullanımı algı ve tutumlarının araştırılması : Gaziantep ili örneği |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Barış, Zafer |
Tez Danışmanı (dc.contributor.advisor) | Melike YILMAZER |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Tür (dc.type) | Yüksek Lisans |
Özet (dc.description.abstract) | Tüm canlıların sağlıklı yaşayabilmeleri ve yaşamlarını devam ettirebilmeleri doğru beslenme ile mümkün olabilmektedir. Doğru beslenme için de doğru gıdaların kullanılması gerekmektedir. Post modern dönemde yaşam şeklinin ve tüketim eğilimlerinin değişmesi bazı problemleri de beraberinde getirmiştir. Yaşam şeklinin değişimi ile birlikte sağlık sorunları artmış, tüketicilerin güvenebilecekleri gıda sayısında azalma meydana gelmiş, gıdaların besin değeri giderek azalmıştır. Bilinçlenmeye başlayan tüketiciler organik gıdalara yönelmeye başlamış, organik gıdalara olan talep artmaya başlamıştır. Yaşanmamış yiyecek içecek deneyimi için seyahat eden turistler tercih ettikleri destinasyonlarda sağlıklı, besleyici, güvenilir, kaliteli, lezzetli gıda aramaktadırlar. Tüketicilerin tercih ettikleri destinasyonlarda bu taleplerine cevap verebilecek organik gıdalarla hazırlanan yemeklerin bulunması sürdürülebilir gastronomi turizmi için önemlidir. Bu çalışmanın amacı, gastronomi turizminin temel unsurlarından olan turizm işletmelerinde organik gıda algı ve tutumlarının araştırılarak, gastronomi turizmine katkıda bulunabilmektir. Araştırmanın birinci bölümünde, organik gıda, organik gıdanın önemi, genetiği değiştirilmiş organizmalar, dünyada ve Türkiye'de organik gıda ile organik gıda tüketici tercihlerinden bahsedilmiştir. İkinci bölümde, turizm, sürdürülebilir turizm, turizm tarım sektörü ilişkisi, gastronomi turizmi, organik gıda ile ilişkili turizm çeşitleri, turizm işletmelerinde organik gıda kullanımına değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise analizler sonucunda elde edilen bulgulara ve yorumlara yer verilmiş, çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Çalışma sonucunda turizm işletmelerinde organik gıdalara karşı yeterli algının oluştuğu, organik gıdaya karşı olumlu tutumun olduğu görülmüştür. İşletmelerde yeterli organik gıda algısının oluşmasına rağmen, organik gıdanın turizm işletmelerinde istenilen düzeyde kullanılmadığı, turizm işletmelerinde organik gıdanın kısmen kullanıldığı tespit edilmiştir. Organik gıda kullandığını belirten işletmelerin gıdaları yerel ve bölgesel kaynaklardan karşıladıkları tespit edilmiştir. Bu işletmelerin %24,4'ünün sertifikalı organik gıda kullandığı, geriye kalan %75,6'sının ise sertifikalı organik gıda kullanmadığı saptanmıştır. Turizm işletmelerinin organik gıda alımı için küçük bütçeler ayırdıkları görülmüştür. İşletmelerin küçük bütçeler ayırmalarının nedenleri olarak organik gıda maliyetlerinin yüksek olması, organik gıda talebinin müşterilerce belirleniyor olması, yeteri kadar organik gıda dağıtım pazarlama ağının oluşmamış olması gösterilebilir. Müşterilerin organik gıda kullanan işletmelere karşı olumlu tutum ve tavırları diğer turizm işletmelerinin de organik gıdaya karşı tutumlarını etkileyecektir. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 25.04.2017 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2017-04-25 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2015 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Organik gıda |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Organic food |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Turizm İşletmeleri |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Tourism Companies |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Gastronomi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Gastronomy |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | Http://hdl.handle.net/11469/619 |