Türkiye’de mesleki turizm eğitimi ve zorunlu staj : Turizm Meslek Lisesi örneği

TÜRKİYE’DE MESLEKİ TURİZM EĞİTİMİ VE ZORUNLU STAJ: TURİZM MESLEK LİSESİ ÖRNEĞİ
Öyküm PAK
İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı

Türkiye’de örgün turizm eğitimi Milli Eğitim Bakanlığı’nın onaylamış olduğu okullarda lise düzeyinde başlamaktadır. Türkiye’de turizm eğitiminin başlangıç aşamasını oluşturmaları nedeniyle meslek liseleri büyük önem taşımaktadır. Meslek liselerinde meydana gelen yetersizlik ve sorunlar gelecekte turizm sektörüne katılacak olan personeli olumsuz etkileyebilecektir. Bu nedenle turizm eğitimi veren meslek liselerinin eğitim kalitesi çeşitli açılardan incelenmeyi hak etmektedir. Bunlara örnek olarak müfredat, okulların kuruluş yerleri, öğrenci seçme süreçleri, uygulamalı eğitim konusu ve zorunlu staj uygulamaları sayılabilir.
Zorunlu staj uygulaması turizm eğitimi alan lise öğrencilerinin sektörle ilk temasını sağlamaktadır. Turizm meslekleri ile ilgili ilk deneyimler ve izlenimler özellikle zorunlu staj uygulamalarında kazanılmaktadır. Staj uygulamalarının başarılı olması hem işgörenlerin motivasyonu ve verimliliğini arttırabilir hem de gelecekte önemli roller üstlenecek turizm profesyonellerinin sektöre kazandırılmasını sağlayabilir.
Türkiye’de genel olarak mesleki eğitim sorunu olduğu kabul edilmektedir. Turizm eğitimi veren meslek liseleri de bu sorunun bir parçasıdır. Zorunlu staj uygulamalarına dair sorunlarla ilgili çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Yapılan araştırmalara rağmen turizm meslek liselerinde stajyerlerin sorunlarının devam ettiği görülmektedir. Turizm işletmelerinde insan kaynakları planlamasında verimli sonuçlar elde etmek için zorunlu stajlarda görülen eksiklerin giderilmesi
IV

gerekmektedir. Bu bağlamda, stajyerlerin yaşamış olduğu sorunlar tespit edilmeli ve konuya dair çözüm önerileri geliştirilmelidir.
Bu çalışmada stajyerlerin turizm işletmelerinde yaşadıkları sorunlar nicel yöntemle incelenmiştir. 242 stajyerden anket tekniği ile veri toplanmıştır. Yapılan anket çalışmasında stajyer ve staj deneyimi ile ilgili demografik ve tanımsal bilgiler derlenmiştir. Ayrıca anket kapsamında stajyerlerin stajları ile ilgili memnuniyet durumları irdelenmiştir. Bunun yanında açık uçlu sorularla nitel bilgi de toplanmıştır.

Erişime Açık
Görüntülenme
4
02.12.2021 tarihinden bu yana
İndirme
1
02.12.2021 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
05 Haziran 2024 11:49
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
Türkiye’de mesleki turizm eğitimi ve zorunlu staj : Turizm Meslek Lisesi örneği
Tez Danışmanı
(dc.contributor.advisor)
Zafer ÖTER
Yayıncı
(dc.publisher)
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Tür
(dc.type)
Yüksek Lisans
Özet
(dc.description.abstract)
TÜRKİYE’DE MESLEKİ TURİZM EĞİTİMİ VE ZORUNLU STAJ: TURİZM MESLEK LİSESİ ÖRNEĞİ Öyküm PAK İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Türkiye’de örgün turizm eğitimi Milli Eğitim Bakanlığı’nın onaylamış olduğu okullarda lise düzeyinde başlamaktadır. Türkiye’de turizm eğitiminin başlangıç aşamasını oluşturmaları nedeniyle meslek liseleri büyük önem taşımaktadır. Meslek liselerinde meydana gelen yetersizlik ve sorunlar gelecekte turizm sektörüne katılacak olan personeli olumsuz etkileyebilecektir. Bu nedenle turizm eğitimi veren meslek liselerinin eğitim kalitesi çeşitli açılardan incelenmeyi hak etmektedir. Bunlara örnek olarak müfredat, okulların kuruluş yerleri, öğrenci seçme süreçleri, uygulamalı eğitim konusu ve zorunlu staj uygulamaları sayılabilir. Zorunlu staj uygulaması turizm eğitimi alan lise öğrencilerinin sektörle ilk temasını sağlamaktadır. Turizm meslekleri ile ilgili ilk deneyimler ve izlenimler özellikle zorunlu staj uygulamalarında kazanılmaktadır. Staj uygulamalarının başarılı olması hem işgörenlerin motivasyonu ve verimliliğini arttırabilir hem de gelecekte önemli roller üstlenecek turizm profesyonellerinin sektöre kazandırılmasını sağlayabilir. Türkiye’de genel olarak mesleki eğitim sorunu olduğu kabul edilmektedir. Turizm eğitimi veren meslek liseleri de bu sorunun bir parçasıdır. Zorunlu staj uygulamalarına dair sorunlarla ilgili çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Yapılan araştırmalara rağmen turizm meslek liselerinde stajyerlerin sorunlarının devam ettiği görülmektedir. Turizm işletmelerinde insan kaynakları planlamasında verimli sonuçlar elde etmek için zorunlu stajlarda görülen eksiklerin giderilmesi IV gerekmektedir. Bu bağlamda, stajyerlerin yaşamış olduğu sorunlar tespit edilmeli ve konuya dair çözüm önerileri geliştirilmelidir. Bu çalışmada stajyerlerin turizm işletmelerinde yaşadıkları sorunlar nicel yöntemle incelenmiştir. 242 stajyerden anket tekniği ile veri toplanmıştır. Yapılan anket çalışmasında stajyer ve staj deneyimi ile ilgili demografik ve tanımsal bilgiler derlenmiştir. Ayrıca anket kapsamında stajyerlerin stajları ile ilgili memnuniyet durumları irdelenmiştir. Bunun yanında açık uçlu sorularla nitel bilgi de toplanmıştır.
Kayıt Giriş Tarihi
(dc.date.accessioned)
25.04.2017
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2017-04-25
Yayın Tarihi
(dc.date.issued)
2015
Yayın Dili
(dc.language.iso)
tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Turizm eğitimi
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Tourism education
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Staj programı
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Internship program
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Mesleki eğitim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Vocational education
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Stajyer
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Intern
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Toplumsal cinsiyet
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Gender mainstreaming
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Teknik eğitim
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Technical education
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
Http://hdl.handle.net/11469/601
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms