Sigorta, bireylerin veya tüzel kişilerin hayatlarını ve mallarını güvence altına alan,
olayın meydana gelmesiyle beraber maddi ve manevi zararları minimum düzeye
indiren bir sistemdir. Özünde risk yönetimi vardır, aynı riske maruz kalan kişilerin
ödedikleri paralar ortak bir havuzda birikir ve zarar gören kesimlere sözleşmelerindeki
pay ve oranlara göre ödemeleri yapılır. Sigortanın özünde sayıların takibi ve
hesaplanması vardır. Risklerin gerçekleşme olasılığı en baştan düşünülür, en yüksek
riske sahip bir durumu içeren kişiden ya daha yüksek prim alınır ya da sigorta
yapılmasına uygun görülmeyebilir. Çünkü olayın gerçekleşmesi halinde ödenen
primlerden çok daha yüksek paralar insanlara ödenir. Bu nedenle sigortacılık sayıların
izlendiği, hesaplandığı, takip edildiği, yönetildiği, analizler yapılarak tahminlerin
yapıldığı, riskleri sayılarla ölçen meslek özelliklerine sahiptir. 1960 ve 1970’li yıllarda
yazılımsal alandaki gelişmeler teknolojiye yatırım yapmanın önemini ortaya
koymuştu, 1980’li yıllarda bilgi işlem teknolojileri finans sektörüne girmeye
başlamıştı, 1990’lı yıllarda internetin gelişi ile beraber de veri bilimi için hammadde
olarak kullanılan verilerin toplanmasına, gerçek zamanlı olarak verilerin
kullanılmasına ön ayak olunmuştu. 2000’li yıllardan günümüze kadarda makine
öğrenmesi, derin öğrenme algoritmalarının gelişmesi ve donanımsal olarak çok daha
güçlü makinelerin de ortaya çıkmasıyla yapay zekâ teknolojisinin parlamaya başladığı,
sıkça konuşulduğu, aktif olarak birçok sektörde olduğu gibi sigorta sektöründe de
kullanıldığı bir alan olmuştur. Oyunun kuralları değişmiş, toplu üretim modeli değil
kişiye özgü üretim, toplu herkese uygulanan prim tarifesi değil, kişiye özgü prim
modeli uygulanmaya başlamıştır. Kampanyaların belirlenmesi, hasar tespitinin
uygunluğu, sigorta hilelerinin tespiti, yeni ürünlerin geliştirilmesi, doğru fiyatlama,
müşterilerin ikna edilmesi ve ihtiyaçlarının daha iyi anlaşılması, RPA gibi otomatik
süreç robotlarıyla poliçeler kısa zamanda hatasız kesilerek maliyetlerin azaltılması gibi
pek çok unsur veri biliminin öncülüğüyle beraber makine öğrenmesi, derin öğrenme
ve yapay zekâ geliştirmelerinin yapılması sonucunda geliştirilmiştir.
Bu dokümanda sigorta sektöründe Türkiye ve dünyada kullanılan yapay zekâ, makine
öğrenmesi ve derin öğrenme çalışmaları konusunda bilgiler verilmiştir.
Ayrıca örnek olarak makine öğrenmesi uygulaması gerçekleştirilip sonuçları
raporlanmıştır.
Eser Adı (dc.title) | Sigortacılık Sektöründeki Yapay Zekâ ve Makine Öğrenmesi Uygulamaları |
Eser Sahibi (dc.contributor.author) | Cihangir Özçelik |
Yayıncı (dc.publisher) | İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Esere Katkı Sağlayan (dc.contributor.other) | SERPİL YILMAZ |
Tür (dc.type) | Diğer |
Açıklama (dc.description) | Yüksek Lisans Bitirme Projesi |
Özet (dc.description.abstract) | Sigorta, bireylerin veya tüzel kişilerin hayatlarını ve mallarını güvence altına alan, olayın meydana gelmesiyle beraber maddi ve manevi zararları minimum düzeye indiren bir sistemdir. Özünde risk yönetimi vardır, aynı riske maruz kalan kişilerin ödedikleri paralar ortak bir havuzda birikir ve zarar gören kesimlere sözleşmelerindeki pay ve oranlara göre ödemeleri yapılır. Sigortanın özünde sayıların takibi ve hesaplanması vardır. Risklerin gerçekleşme olasılığı en baştan düşünülür, en yüksek riske sahip bir durumu içeren kişiden ya daha yüksek prim alınır ya da sigorta yapılmasına uygun görülmeyebilir. Çünkü olayın gerçekleşmesi halinde ödenen primlerden çok daha yüksek paralar insanlara ödenir. Bu nedenle sigortacılık sayıların izlendiği, hesaplandığı, takip edildiği, yönetildiği, analizler yapılarak tahminlerin yapıldığı, riskleri sayılarla ölçen meslek özelliklerine sahiptir. 1960 ve 1970’li yıllarda yazılımsal alandaki gelişmeler teknolojiye yatırım yapmanın önemini ortaya koymuştu, 1980’li yıllarda bilgi işlem teknolojileri finans sektörüne girmeye başlamıştı, 1990’lı yıllarda internetin gelişi ile beraber de veri bilimi için hammadde olarak kullanılan verilerin toplanmasına, gerçek zamanlı olarak verilerin kullanılmasına ön ayak olunmuştu. 2000’li yıllardan günümüze kadarda makine öğrenmesi, derin öğrenme algoritmalarının gelişmesi ve donanımsal olarak çok daha güçlü makinelerin de ortaya çıkmasıyla yapay zekâ teknolojisinin parlamaya başladığı, sıkça konuşulduğu, aktif olarak birçok sektörde olduğu gibi sigorta sektöründe de kullanıldığı bir alan olmuştur. Oyunun kuralları değişmiş, toplu üretim modeli değil kişiye özgü üretim, toplu herkese uygulanan prim tarifesi değil, kişiye özgü prim modeli uygulanmaya başlamıştır. Kampanyaların belirlenmesi, hasar tespitinin uygunluğu, sigorta hilelerinin tespiti, yeni ürünlerin geliştirilmesi, doğru fiyatlama, müşterilerin ikna edilmesi ve ihtiyaçlarının daha iyi anlaşılması, RPA gibi otomatik süreç robotlarıyla poliçeler kısa zamanda hatasız kesilerek maliyetlerin azaltılması gibi pek çok unsur veri biliminin öncülüğüyle beraber makine öğrenmesi, derin öğrenme ve yapay zekâ geliştirmelerinin yapılması sonucunda geliştirilmiştir. Bu dokümanda sigorta sektöründe Türkiye ve dünyada kullanılan yapay zekâ, makine öğrenmesi ve derin öğrenme çalışmaları konusunda bilgiler verilmiştir. Ayrıca örnek olarak makine öğrenmesi uygulaması gerçekleştirilip sonuçları raporlanmıştır. |
Kayıt Giriş Tarihi (dc.date.accessioned) | 2023-01-24 |
Açık Erişim Tarihi (dc.date.available) | 2023-01-24 |
Yayın Tarihi (dc.date.issued) | 2023 |
Tek Biçim Adres (dc.identifier.uri) | https://hdl.handle.net/11469/3299 |
Yayın Dili (dc.language.iso) | tr |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sigorta |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Makine öğrenmesi |
Konu Başlıkları (dc.subject) | Sigortacılık |
Haklar (dc.rights) | Open access |